Ο κορωνοϊός ήρθε και φαίνεται ότι θα μείνει. Μέσα από ένα πρίσμα υγειονομικών κινδύνων αλλά και ανησυχιών, μέσα από μαζικά lockdowns και δομικές εταιρικές αλλαγές, όπως π.χ. η ανάγκη για απομακρυσμένη εργασία, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με κάτι τελείως διαφορετικό απ’ ό,τι έχουμε γνωρίσει.

Ο αντίκτυπος στην οικονομία είναι αναπόφευκτος και η ψυχολογία του καταναλωτή έχει ήδη επηρεάσει – και προβλέπεται ότι θα επηρεάσει πολύ περισσότερο – ολόκληρους κλάδους.

Υπό αυτά τα δεδομένα, τι συμβαίνει στον χώρο της επιχειρηματικότητας; Μπορεί η κατάσταση να αξιοποιηθεί με θετικό πρόσημο; Κι αν ναι, πώς; Υπάρχουν περιπτώσεις χαμένες από χέρι;

 

Person with blue gloves, by Clay Banks

Πριν αγγίξουμε το θέμα του ιού, ας κάνουμε ένα σύντομο back to basics.

Τι είναι αυτό που κάνει μια μάρκα σημαντική; Είναι το μερίδιο που κατέχει στην αγορά; Ίσως είναι η διαφημιστική της αξία και δύναμη; Ή μήπως ένα καλαίσθητο λογότυπο;

Οι περισσότεροι ειδικοί πάνω στο branding συμφωνούν ότι μια μάρκα, για να είναι επιτυχημένη, οφείλει να έχει ένα σαφή σκοπό, το λεγόμενο brand purpose. Μέσα από αυτό οφείλει να εξηγεί γιατί η ύπαρξη του brand δίνει αξία (με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες) στη ζωή των καταναλωτών.

Ταυτόχρονα, έχοντας να προσφέρει μια ξεχωριστή και ευχάριστη εμπειρία, μια μάρκα μπορεί να δημιουργήσει διαρκείς και επιτυχημένες επικοινωνίες, που οδηγούν σε αυξανόμενες αντιλήψεις αγοράς στο μυαλό των καταναλωτών.

Ο κορωνοϊός, εν αντιθέσει, δεν έχει κάποιον σκοπό, όπως τα υπόλοιπα brands, ωστόσο προσφέρει μια ξεχωριστή μα συνάμα τρομερή εμπειρία. Ποτέ ξανά στην πρόσφατη ιστορία δεν έχουμε ζήσει κάτι παρόμοιο, τουλάχιστον με τον τρόπο τον οποίο όλη αυτή η κατάσταση έχει εξελιχθεί.

Ο κορωνοϊός δεν έχει λογότυπο, δεν έχει μια σαφή «επικοινωνία» ούτε πλήρη ταυτότητα (είναι Coronavirus, Covid-19, SARS-CoV-2 ή όλα αυτά μαζί;) και δεν έχει ένα μιντιακό budget για την «προώθησή» του.

Πάρα ταύτα, βρίσκεται παντού στο ΜΜΕ, στο μυαλό (αλλά και τη συνείδηση) των ανθρώπων, και φαίνεται να αλλάζει σε δραματικό βαθμό (και σε πολλά επίπεδα) την καθημερινή μας ζωή.

Ενώ γνωρίζουμε ότι ο κορωνοϊός είναι ένα σοβαρό θέμα υγείας, εδώ θα τον εξετάσουμε καθαρά ως μια πρόκληση στο πλαίσιο της επιρροής που ασκεί στον χώρο της επιχειρηματικότητας.

Σε αυτό, λοιπόν, το άρθρο θα δούμε τους τρεις διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους όλη αυτή η «νέα τάξη πραγμάτων» μπορεί να επηρεάσει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες.

  1. Όσοι προσαρμόζονται, βγαίνουν κερδισμένοι.

“You can’t control everything, but you can control the way you choose to react.”

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό (αλλά και απαραίτητο) στοιχείο που οφείλει να έχει μια επιχείρηση είναι μια δυνατή οργάνωση. Έτσι, σε περίπτωση μιας πιθανής κρίσης θα έχει τα εφόδια για να μπορέσει να ανταπεξέλθει και τελικά να βγει (όσον το δυνατόν γίνεται) αλώβητη. Μια κρίση όπως αυτή του κορωνοϊού ήταν αυτή στην οποία οι επιχειρήσεις έπρεπε να πάρουν άμεσα δραστικές αποφάσεις για την βιωσιμότητά τους.

Κάποιες εταιρίες πήραν τα νέα δεδομένα, δημιούργησαν νέες στρατηγικές, αναδιαμορφώθηκαν και ξέφυγαν από τον παλιό τους εαυτό. Ακολουθώντας έτσι την επικρατούσα κατάσταση, κυρίως επιχειρήσεις εστίασης, ένδυσης «ήρθαν» στο σπίτι του καταναλωτή με καινοτόμους τρόπους και προσέφεραν τις υπηρεσίες τους σε ένα αμιγώς ψηφιακό περιβάλλον.

Πολλές μικρές ή μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις χρειάστηκε να φτιάξουν ιστοσελίδες για να γίνουν προσιτές στο καταναλωτικό κοινό. Άλλοι διαφοροποίησαν την γκάμα των προϊόντων ή αντίστοιχα των υπηρεσιών που μέχρι πρότινος προσέφεραν σε φυσικά καταστήματα. Πολλοί προχώρησαν σε μείωση τιμών, κάποια δημιούργησαν νέες ρήτρες στις συνεργασίες με τρίτους προς εξυπηρέτηση και διευκόλυνση όλων κτλ.

  1. Όσοι δεν προσαρμόζονται, φλερτάρουν με το ράφι της ιστορίας.

 “All failure is failure to adapt.”

Φυσικά, στο αναγκαίο παιχνίδι της προσαρμογής, ορισμένοι δεν κατάφεραν να «παίξουν» σωστά και να συμβαδίσουν με τις εξελίξεις, είτε από αδυναμία επιλογής είτε για λόγους ανωτέρας βίας.

Η καραντίνα, σε συνδυασμό με τις κυβερνητικές οδηγίες για την «παύση» μεγάλου μέρους της εμπορικής δραστηριότητας, έφερε εκτεταμένες διαταραχές στο επιχειρείν και αρκετά οικονομικά αδιέξοδα. Πολλοί επιχειρηματίες δεν ήταν σε θέση να ακολουθήσουν τις εξαιρετικά απαιτητικές νέες συνθήκες που είχαν πλέον διαμορφωθεί, δημιουργώντας έτσι ένα μη βιώσιμο οικονομικό μοντέλο για τις επιχειρήσεις που διεύθυναν.

Ταυτόχρονα με την «αδιαφορία» του κοινού απέναντι σε τέτοιες επιχειρήσεις, και την απουσία μιας «εξωτερικής» οικονομικής βοήθειας, πολλές οδηγήθηκαν σε παύση λειτουργίας.

  1. Όσοι «κόλλησαν» το μικρόβιο της καινοτομίας, φτιάχνουν κάτι νέο.

“Crisis is a chance for new things; so, grab the chance.”

Παρά την κρίση όμως υπήρξαν κι αυτοί που το τόλμησαν, δεν στάθηκαν στις δυσκολίες και με περίσσιο ζήλο άδραξαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν κάτι καινούργιο.

Η απότομη μείωση της παραγωγής έδωσε την δυνατότητα στους επιχειρηματίες να καλύψουν τις ανάγκες που εμφανίστηκαν, με αποτέλεσμα κατά την διάρκεια αυτής της κρίσης να υπάρξουν επιχειρήσεις που μπόρεσαν να εξελιχθούν και να αναγνωρίσουν τυχόν κενά (ή ευκαιρίες) στην οικονομία τα οποία βάλθηκαν με ταχύτητα να καλύψουν, καθεμία με τον δικό της τρόπο.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το Be A Hero, ένα mobile app το οποίο επιβραβεύει τον χρήστη μέσα από ένα σύστημα πόντων για τον χρόνο που μένει στο σπίτι.

. . .

Αυτή την περίοδο όλοι οι επιχειρηματίες και στελέχη της αγοράς δέχονται «απειλές» από παντού. Έχουν να αντιμετωπίσουν την άμεση βιωσιμότητά τους, τη ρευστότητα (cash flow) για τα προς το ζην και την πληρωμή συνεργατών και υπαλλήλων, τη διαχείριση της εικόνας και φήμης τους, τις ενέργειες προβολής και της εν γένει επικοινωνίας τους, αλλά και τη διαχείριση των πελατών που συνεχίζουν (ευτυχώς) να ζητούν και αυτών που – δυστυχώς, αλλά φυσικό είναι να – ακυρώνουν.

Άλλοι αποφασίζουν να τολμήσουν περισσότερα άλλοι σταματούν και κατεβάζουν ρολά – και όλοι κάνουν καλά. Κάνουν ό,τι μπορούν, κι αυτό συχνά είναι περισσότερο από αρκετό.

Όση προετοιμασία και crisis management να έχει γίνει, ποτέ κανείς μας δεν ειναι απόλυτα ικανός να αντιμετωπίσει κάτι τόσο πρωτόγνωρο. Ελπίζουμε μονάχα στις δυνάμεις μας και από εκεί και πέρα ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες της αγοράς.

Με αισιοδοξία, υπομονή και επιμονή οι μέρες που θα ακολουθήσουν θα είναι καλύτερες.

. . .

Aνανεώνουμε το ραντεβού μας αυτή την Παρασκευή 29/05, στο κανάλι μας στο YouTube, για το #07 Small Talk. Μέχρι τότε, μείνετε συντονισμένοι στα social media του ThinkBiz Academy (FacebookInstagramLinkedIn) για να μαθαίνετε πρώτοι για τα υπόλοιπα projects που τρέχουμε κάθε βδομάδα.

Η ομάδα του ThinkBiz Academy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our

Newsletter

Signup now to receive latest news & exclusive ticket offers.

Made with   by

Copyright © 2020 ThinkBiz Academy. All Rights Reserved.